Feedback ontvangen? Zó doe je dat!

Feedback ontvangen als EA? Zó doe je dat!

Feedback ontvangen is een cruciaal onderdeel van persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het stelt individuen in staat om inzicht te krijgen in hun gedrag en prestaties, wat essentieel is voor groei en verbetering. Maar hoe ontvang je, ook vanuit jouw rol als Executive Assistent feedback op een goede manier? In dit blog delen we een aantal belangrijke stappen die je helpen om succesvol feedback te ontvangen. Persoonlijke groei verzekerd!

Luister actief en aandachtig

Geef de persoon die feedback geeft de volledige aandacht door te luisteren, oogcontact te maken en uit te laten praten. Samenvatten wat er is gezegd en doorvragen om verduidelijking helpt om het bericht volledig te begrijpen. Stel vervolgens open vragen en vraag om concrete voorbeelden. Door specifieke voorbeelden te krijgen, kun je beter begrijpen welk gedrag of welke prestaties worden besproken en hoe deze van invloed zijn op anderen. Misschien is de Executive waar je voor werkt niet tevreden met de manier waarop je bepaalde taken hebt afgewerkt. Terwijl jij, op jouw beurt, al langer baalt van de ad hoc taken die je geacht wordt uit te voeren. Door hier samen op een open manier over in gesprek te aan, kun je dit probleem aan de voorkant tackelen. En eigenlijk zou je, vanuit jouw rol als proactieve EA, dit agendapunt al als feedback op de agenda gezet moeten hebben. Dan zou het feedback richting je Executive zijn geweest, waardoor hij of zij leert dat structureel ad hoc taken uitdelen niet tot het gewenste resultaat leidt. Al hoort in kunnen spelen op ad hoc taken, die niet anders gepland konden worden, dan weer wél bij je rol als professionele EA.

Leef je in

Toon empathie en erken de impact van de feedback op jezelf. Geef aan hoe je je voelt over de ontvangen feedback, of het nu positief of negatief is. Dit creëert een open en eerlijke communicatie en moedigt de ander aan om verder te gaan met het gesprek. Benoem ook het gerust het gevoel dat het ontvangen van deze feedback bij je oproept. Bijvoorbeeld: ‘Ik schrik ervan dat…’ Door je kwetsbaar op te stellen laat je juist je grootste kracht zien en je wil om te veranderen.

Neem de tijd om na te denken over de feedback

Overweeg of je het eens bent met de feedback en of je bereid bent om er iets mee te doen. Plan indien nodig een vervolggesprek om samen naar oplossingen te zoeken. Wanneer je je écht niet herkent in de feedback, dan is het ook prima om dit uit te spreken. Uiteraard wel nadat je er grondig en rustig over nagedacht hebt. Handel nooit uit emotie door lukraak het eerste te roepen wat in je opkomt. Dat is, zeker in een professionele setting, geen goed idee.

Neem initiatief in het verbeterproces

Vraag hoe je het beter kunt doen of wat je anders kunt doen om aan de verwachtingen te voldoen. Door proactief te zijn, toon je betrokkenheid bij je eigen groei en ontwikkeling. Dat is niet alleen een cadeautje voor je organisatie, maar zeker ook voor jezelf!

Bedank de feedback-gever

Het tonen van waardering voor de gegeven feedback moedigt anderen aan om open en eerlijk te blijven communiceren. Bovendien geeft het jou ook de kans om te groeien en je verder te ontwikkelen. De basis van een goede samenwerking tussen de CEO en de Executive Assistant is een werkrelatie die is gebaseerd op vertrouwen, balans en gelijkwaardigheid. Bovendien kenmerkt dit samenwerkingsverband zich door het tonen van oprechte interesse voor elkaar en ruimte voor het geven én ontvangen van feedback. Feedback is zó belangrijk: het helpt je immers om te weten wanneer je goed werk levert en aan verwachtingen voldoet. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om te begrijpen waar je mogelijk tekortschiet. Zonder constructieve feedback leer je niet waar je als EA kunt verbeteren en groeien.

Tot slot

Het ontvangen van feedback kan uitdagend zijn, maar het is een waardevolle kans om te leren en te groeien. Door deze richtlijnen te volgen en een open houding aan te nemen, kun je feedback effectief ontvangen en benutten om jezelf te verbeteren. Als zowel werknemers als leidinggevenden een cultuur van open communicatie en feedback omarmen, kunnen ze samen verder komen en succesvol zijn in hun professionele leven. We praten graag met je door over dit belangrijke thema. Jij ook?

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, tips en inspiratie? Schrijf je in en je ontvangt van ons 2x per maand onze nieuwste blog.

E-mailadres